Zespoły Edukacyjno-Terapeutyczne klasa 1-3
TYGODNIOWY BLOK TEMATYCZNY: „WIOSNA WOKÓŁ NAS ”
TEMAT: WIOSNA W OGRODZIE
1. KARTKA Z KALENDARZA – naszykuj kartkę z bloku oraz kredki, zastanów się, jaki mamy dziś dzień tygodnia, jeśli potrafisz pisać to zapisz go na kartce.
Zaobserwuj pogodę za oknem i jeśli potrafisz, to narysuj prosty obrazek ilustrujący dzisiejszą pogodę.
2. „Porządki w ogródku”- rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji.
Przyjrzyj się powyższej ilustracji i odpowiedz na pytania:
– jaka jest teraz pora roku? (wiosna)
– co przedstawia ilustracja? (ogród)
– co widać po obu stronach ścieżki? (grządki)
– kto pracuje na grządkach? (dziewczynka i chłopiec)
– kto z Was ma działkę i pomaga dorosłym podczas wiosennych prac?
– jakie prace wykonujecie?
3. Słuchanie piosenki.
Posłuchaj piosenki „W naszym ogródeczku” i obejrzyj prezentację –zwróć uwagę na zmiany, jakie zachodzą wiosną w ogrodzie.
4. Zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki „W naszym ogródeczku”
Włącz jeszcze raz piosenkę i wykonuj czynności zgodnie z opisem poniżej.
W naszym ogródeczku dz. rysują rękoma koła przed sobą
zrobimy porządki dz. „grożą” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą ręką
Wygrabimy ścieżki dz. naśladują grabienie
przekopiemy grządki dz. naśladują kopanie łopatą
Raz dwa trzy. dz. klaszczą 3 razy
Potem w miękką ziemię dz. naśladują wrzucanie nasionek do ziemi
wsiejemy nasionka
Będą się wygrzewać dz. „wkręcają żaróweczki”
na wiosennym słonku
Raz dwa trzy. dz. klaszczą 3 razy
Spadnie ciepły deszczyk dz. poruszają paluszkami i ponad głowami i powoli
i wszystko odmieni opuszczają je wzdłuż całego ciała aż do podłogi.
W naszym ogródeczku dz. rysują rękoma koła przed sobą.
grządki zazieleni
Raz dwa trzy. dz. klaszczą 3 razy
5. Rozwiąż zagadkę a dowiesz się kto pracuje na działce.
Spotkasz go w ogrodzie,
gdzie pracuje co dzień
dba o krzaki i kwiatki,
sadzi rośliny z użyciem łopatki.( ogrodnik)
6. Ogród wiosną – praca z obrazkiem.
„Co ogrodnik robi w ogrodzie”
Przyjrzyj się poniższej ilustracji i powiedz, co robi się wiosną na działce.
„Narzędzia ogrodnicze”
Poniższa ilustracja przedstawia narzędzia ogrodnika, czyli takie, które są niezbędne do pracy na działce. Przyjrzyj sie tym narzędziom i powiedz jakie prace ogrodowe można wykonać przy pomocy prezentowanych narzędzi?
7. „W moim ogródeczku” – rysunek kredkami.
Jeżeli masz ogród, to spróbuj go narysować na kartce z bloku. Jeżeli nie masz ogrodu, to pomyśl jakie warzywa, owoce lub kwiaty rosną w ogrodzie i narysuj, te które lubisz.
8. „Na ogrodowej ścieżce” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.
Wyobraź sobie, że spacerujesz po ścieżce na działce. Po obu stronach ścieżki znajdują się grządki, na które nie można nadepnąć:
– spróbuj przejść po „ścieżce” wyznaczonej w domu za pomocą sznurka lub wstążki,
– teraz spróbuj podskakiwać obunóż po tej ścieżce,
– teraz spróbuj podskakiwać na jednej nodze,
– połóż na głowie paczkę chusteczek higienicznych i przejdź po ścieżce w taki sposób, aby chusteczki nie spadły z głowy,
– teraz idź po ścieżce i zrywaj warzywa raz z jednej strony ścieżki raz z drugiej.